Obhajoba projektu Kvadrokoptéra ve firmě Honeywell

15. února 2017 trojice studentů třídy 8.A našeho gymnázia obhajovala v Brně v prostorách americké firmy Honeywell svůj projekt s názvem Kvadrokoptéra. Jednalo se o vývojový tým BADRON, což je zkratka příjmení Bár, Drozd, Ondra.

Po pečlivé teoretické přípravě, po dokončení letových zkoušek a po konzultaci s Ing. P.Ondrou, přijel tým se svým mentorem do prostor firmy Honeywell. Ve vstupní hale kluci se zájmem studovali stěnu s množstvím patentů  firmy.

Několik informací o této americké firmě. V roce 2006 se brněnské vývojové centrum stalo součástí společenství vývojových center – Honeywell Technology Solutions (HTS), která se nacházejí v USA, Číně, Indii a České republice. Špičkoví odborníci podporují své partnery a zákazníky ve vývoji produktů a komplexních řešení v oblastech letecké techniky a automatizace a řízení. Společnost Honeywell má v České republice také dva výrobní závody, a to Honeywell Aerospace Olomouc a Environmental and Combustion Controls v Brně. V současné době zaměstnává společnost Honeywell v České republice více než 4000 zaměstnanců.

Alespoň stručně, jaký je výrobní program firmy Honeywell. Dost rozsáhlý: regulace vytápění pro domy a domácnosti, detektory CO, bezpečnostní a zabezpečovací systémy, měření a regulace-systémy pro budovy, kamerové a detekční systémy, elektronika pro letecký průmysl, automobilový průmysl a další oblasti.

Nyní k průběhu obhajoby projektu a exkurzi do testovacích a zkušebních prostorů. Zkušební komisi tvořili 3 zaměstnanci, šéfem byl  Ing. Matoušek.  Po spuštění prezentace se postupně vystřídal Martin Bár, Michal Drozd a Dominik Ondra při vysvětlování výběru tématu práce, volbě elektronických a mechanických součástek a vlastní konstrukci kvadrokoptéry. Kluci zmínili problémy, které se postupně při vývoji zařízení objevovaly (malá mechanická pevnost vrtulí, nestabilita při letu, pády na zem, zkrat v plošném spoji aj.) Objasnili způsoby odstranění daných problémů včetně realizace vlastních nápadů na vylepšení kvadrokoptéry. V průběhu obhajoby padly dotazy typu: co byste dělali lépe, kde vidíte slabé místo konstrukce atd. Prostě komise náš tým BADRON nešetřila, přestože jí muselo být jasné, že studenti gymnázia při 2 hodinách fyziky týdně nemají prakticky žádné zkušenosti s konstruktérskou činností. Ale to je v pořádku, protože v životě – v praxi to bude ještě tvrdší. Na závěr zkušební komise konstatovala, že prezentace byla kvalitní, kvadrokoptéra splňuje požadované parametry a studenti zvládli týmovou práci.

Poté se kluci přesunuli do místnosti simulátoru řízení vrtulníku. Nutno říci, že řídit vrtulník tak, aby nehavaroval, není žádná sranda. Měl s tím problém i náš průvodce. Pak naše výprava přešla do místnosti simulátoru kokpitu dopravního letadla Airbus v životní velikosti. Elektroniku dodává právě Honeywell.

Následoval přesun studentů s průvodkyní  areálem do zkušebny spalovacích motorů, kde Honeywell provádí dlouhodobé testování zážehových i vznětových motorů dle požadavků firem (Scania, Ford, Avia, ale i motory formule 1). Parametry jako okamžitý výkon, točivý moment aj. sledují technici na monitorech počítačů a následně vytisknou jako atest. Zhlédli jsme i moderní elektrické turbodmychadlo do osobních automobilů BMW.

Jsem přesvědčen, že jak práce na projektu Kvadrokoptéra, tak exkurze do provozu firmy Honeywell byla značným přínosem pro naše studenty a navedla je správným směrem ke studiu technických oborů na VUT Brno. Je žádoucí zapojit více dívek ke studiu na FEKT, strojní fakultě ev. FIT. Zájem zahraničních i českých firem o absolventy je mimořádný.

Závěrem patří poděkování Ing. Petru Ondrovi z firmy Honeywell za inicializaci daného projektu a ředitelství ivančického gymnázia za vytvoření podmínek pro realizaci projektu Kvadrokoptéra. Kluci, hodně zdaru u přijímacích zkoušek a při studiu na VUT.

Mgr.Vítězslav Světlík, mentor