Práce s talentovanými žáky

Školní systém podpory nadání na GJBI      

Podpora nadaných žáků si zaslouží systematickou a promyšlenou péči.  

 

SPONA – symbol spojení a spolupráce 

SPOlečné pady 

SPOlupráce NA projektech 

SPOlu NA to máme 

SPOlu NApřed – podpora rozvoje a růstu 

SPOlu NA cestě – krozvoji talentu a dovedností 

SPOlečně NA tom pracovat – spolupráce žáka, rodiče, učitele 

SPOlu NApříč – různými obory, ročníky zájmy 

SPOlečně pro NAdání 

SPOjení NAdání  

SPOlupráce NA maximum 

Úvod a rámec celého systému  

Definice nadaného žáka 

  • Co znamená nadání ve školním prostředí 
  • Rozlišení typů nadání (intelektové, umělecké, sportovní) 
  • Charakteristiky a projevy nadání v různých oblastech 

Identifikace nadaných žáků 

  • Kritéria a nástroje pro identifikaci (pozorování, testování, nominace učitelů, rodičů) 
  • Role školního poradenského pracoviště 
  • Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou 

Právní rámec a doporučení 

  • Odkazy na legislativu (např. Školský zákon, vyhlášky, MŠMT) 
  • Doporučení ČŠI, NPI ČR, metodické materiály 

 

Školní systém podpory nadání  

Prostředí školy 

  • Bezpečná škola 
  • Podnětné prostředí  

Identifikace nadaných 

  • Kritéria a nástroje pro identifikaci (pozorování, testování, nominace učitelů, rodičů) 
  • Školního poradenského pracoviště  
    pravidelné schůzky a konzultace také s vedením školy, vedoucí školního poradenského pracoviště PhDr. Jana Chocholáčová 
  • Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou Brno  

 

Vzdělávání pedagogů 

  • Jak jsou učitelé připraveni pracovat s nadanými žáky 
  • Možnost dalšího vzdělávání (semináře, webináře, kurzy) 
  • Sdílení dobré praxe v rámci sborovny (tandemová výuka, mentoring)  

Struktura podpory nadání ve škole 

  • Podpora od vedení školy 
  • Koordinátor podpory nadání Mgr. Bc. Petra Mrázová 
  • Spolupráce mezi učiteli, výchovným poradcem, metodikem prevence a
    pravidelné schůzky s vedením školy (ŠPP pracoviště)  

Úroveň péče o nadaného žáka 

  • Jak škola podporuje nadané (existující opatření, programy) 
  • Zkušenosti pedagogů 
  • Názory rodičů a žáků (dotazník)  

Podpora nadání a péče o nadané žáky 

  • Specifické vzdělávací potřeby, aneb co je potřeba ve vzdělávání nadaných jedinců eliminovat (v opačném případě se nemusí vůbec projevit jejich potenciál)  

Spolupráce s rodiči a mimoškolní aktivity 

  • Komunikace s rodiči 
  • Spolupráce rodičů s plánem individuální péče 
  • Informování o možnostech rozvoje (kroužky, soutěže)  

Třídní kolektivy 

  • Třídní a školní výlety (Velká Británie, Itálie, Irsko)
  • Jednodenní aktivity (akce školního parlamentu) 
  • Zapojení do projektu Erasmus+ (Řecko, Maďarsko, Rakousko)

Programy pro práci s talentovanými žáky

JCMM je zaměřeno na podporu nadaných studentů a lidských zdrojů pro vědu s působností v Jihomoravském kraji. Jedná se o specializované zájmové sdružení, jehož členy
Logická olympiáda je soutěž pořádaná Mensou České republiky založená na logických úlohách, jejichž řešení vyžaduje samostatný a kreativní přístup. Nerozhodují zde naučené znalosti, ale schopnost
CTM Online je virtuální střední škola, ve které studenti v semestrálním režimu studují předměty dle vlastního výběru. Online kurzy fungují kdykoli a kdekoli, stačí připojení
Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (DofE) je prestižní vzdělávací program pro mladé lidi, který tě podporuje v osobním rozvoji a získávání dovedností uplatnitelných v budoucím
MjUNI je příležitostí pro žáky ve věku 9 – 14 let a 15 – 17 let vyzkoušet si, jaké je to být vysokoškolským studentem. Studenti
JIC vznikl v rámci Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje (RIS JMK)
Soutěž Vím proč 2024 Fyzika není předmětem pro vyvolené a šprty, ani předmětem mágů a kouzelníků.
Jedná se o třídenní stáž pro studenty partnerských SŠ Skupiny ČEZ.
Středoškolská odborná činnost (zkratka SOČ) je celostátní soutěž odborných prací talentovaných studentů.