Mezinárodní projekt – Záložka do knihy spojuje školy

Slovenská pedagogická knihovna v Bratislavě a Knihovna Jiřího Mahena v Brně vypsala letos v září v rámci Mezinárodního měsíce školních knihoven již 16. ročník tohoto projektu. V roce 2025 měl téma:

Slovenská pedagogická knihovna v Bratislavě a Knihovna Jiřího Mahena v Brně vypsala letos v září v rámci Mezinárodního měsíce školních knihoven již 16. ročník tohoto projektu. V roce 2025 měl téma:

Cestování napříč knižními příběhy.

Do projektu se zapojilo v letošním roce 1 106 škol (127 588 žáků), tj. 341 škol (34 526 žáků) v ČR a 765 škol (93 062 žáci) ve SR!

Záložky do knihy vyráběli naši žáci nižšího gymnázia, tedy primy až kvarty, již dvanáctým rokem. Jde o to, že studenti jednotlivých tříd připraví různými technikami záložky, které obsahují motto, obrázek či citát k zadanému tématu z jejich oblíbené knihy. Tyto záložky si poté vymění s dětmi ze školy na Slovensku. Tak si mezi sebou studenti doporučí knihu, která je zaujala, a snad povzbudí k četbě i kamarády v přátelské škole. Naším partnerem se stala v letošním roce: Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium, Skalická cesta 1, Bratislava.

Jaká je historie záložek do knihy? Různé vázací stuhy a látkové pásky jako záložky se prý objevily už ve 2.-4. století v Římě společně s objevem knih v podobě, jakou známe dnes. Zřejmě nejstarší dochovaná „klasická″ záložka (kůže podšitá pergamenem a uchycená koženým řemínkem ke knize) pochází z Egypta ze 6. století. Záložky do knihy jsou známé také z Číny ze 7. století v podobě proužků hedvábí a papíru. Ve středověku šlo o proužky látek, jednotlivé a splétané provázky (tzv. registrum corula), aby bylo možné založit si více stran v jedné knize najednou. V 15. století to byl hedvábný proužek všitý do hřbetu knih. V 19. století došlo k velikému rozvoji výroby záložek jako uměleckého díla – byly zdobeny ilustracemi, citáty, slogany. Dnes jsou záložky často marketingovým nástrojem, propagují knihu a její obsah. Některé zvláště krásné záložky do knihy jsou také prvkem sběratelským. Doufáme, že se naše záložky budou slovenským kamarádkám a kamarádům líbit a také si je uschovají do svých knih a sbírek.

Na Slovensko jsme poslali koncem října více než 130 záložek. Studenti je vyráběli v hodinách českého jazyka a literatury zpravidla za poslechu vybraných zajímavých audioknih (např. Tolkien: Hobit, Verne: 20 000 mil pod mořem aj.) a relaxační hudby. Přinesli si oblíbené knihy do třídy, doporučili je svým kamarádům, prohlédli si knižní ilustrace, se zájmem vyhledávali v knihách zajímavá místa a četli je svým spolužákům. Zdůvodňovali svůj výběr knihy. Každá záložka obsahovala název oblíbené knihy, její autorku či autora a zajímavý citát z knihy. Na základě citátů žáci domýšleli děj pro ně nové publikace. Věnovali se dalším originálním,

kreativním, poutavým a inspirujícím čtenářským aktivitám. Výrobu záložek využili také ve výuce slohu, kdy v rámci popisu pracovního postupu přiblížili jejich tvorbu. Zmínili je též při popisu uměleckého díla, protože mnohé záložky jsou tak krásné, že uměleckým dílem opravdu jsou. Poučili se také v umění argumentace. Vysvětlovali svým spolužákům, proč si vybrali právě tuto knihu. Protože letošní téma v sobě zahrnuje cestování, hledali žáci rozdíly mezi cestovním průvodcem a cestopisem, seznamovali se se základními díly světové literatury tohoto žánru a četli si z nich ukázky. Jelikož velké množství studentů má v oblibě knihy z oblasti fantasy literatury, vysvětlovali si též rozdíly mezi literaturou sci-fi a fantasy.

Někteří žáci navštívili společně naši školní knihovnu a Městskou knihovnu v Ivančicích.

Stejný počet nádherných záložek jsme dostali také my ze Slovenska, aby každý dárce záložky byl též obdarovaný.

PhDr. Jana Chocholáčová, koordinátorka projekt