Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Diagnostika a depistáž
Spolupráce při zápisu do 1. ročníku (prima i první ročník čtyřletého studia).
Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách.
Diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků.
Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
Screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenská a intervenční práce
Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření prvního stupně (pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory, vedení).
Péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého stupně (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení apod.).
Kariérové poradenství pro žáky.
Techniky a hygiena učení pro žáky.
Skupinová a komunitní práce s žáky.
Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
Konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech dětí.
Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském zařízení.
Podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání.
Metodická práce a vzdělávací činnost
Metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metodická pomoc třídním učitelům.
Účast na pracovních poradách školy.
Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele.
Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního psychologa, navržená a realizovaná opatření.