Erasmus Řecko 2024

Studenti našeho gymnázia se 3.-9. března zúčastnili Erasmu v Řecku. Cílem Erasmu bylo společné vytvoření příběhové společenské hry. Kromě toho ale věříme, že cestování a poznávání cizích zemí vede mladého člověka k toleranci a k vážení si svobodné společnosti. Kromě školy v městečku Koropi, se kterou jsme měli sjednaný výměnný pobyt, jsme navštívili i antické památky v Athénách, Poseidonův chrám v blízkosti moře na jihu pevninské Attiky a historické hlavní město Řecka, Nauplion.

A co si z Erasmu odnesli studenti?

Sofie z druhého ročníku říká: „Erasmus zlepšil mé komunikační schopnosti v anglickém jazyce a také mě naučil, jak být samostatnější.“ Podobně to vidí i Marika: „Díky Erasmu a tvorbě naší karetní hry jsem se naučila lépe komunikovat v angličtině, vytvářet kompromisy a snažit se přijímat jiné názory a pohledy na věc. Poznala jsem odlišný styl přemýšlení a postoj k práci a škole.“

Klára oceňuje, že jí Erasmus pomohl bojovat se svých strachem: „Erasmus mi pomohl v překonání strachu z neznámého. Nebát se vycestovat do země, kde jsem dřív nikdy nebyla, k lidem, které jsem nikdy neviděla, a žít týden s nimi a jejich zvyky. Jsem neskutečně ráda za tuto příležitost a doufám, že se mi ještě někdy naskytne!“ Osobní posun u sebe vidí i Šárka: „Erasmus mi dal možnost vidět zemi, kterou jsem předtím ještě nikdy nenavštívila. Taky jsem se naučila celkově více komunikovat s ostatními a seznamovat se. Poznala jsem jejich životní styl, odlišné zvyky a kulturu.“

Jediný chlapec na naší výpravě, Štěpán, píše: „Díky Erasmu do Řecka jsem zjistil, že lidé z jiných částí světa nejen mluví jinak, ale i myslí jinak než my. Taky jsem si uvědomil, že české školství není až tak špatné…“ Myšlenka, že si můžeme vážit našeho vzdělávacího systému, se opakovala i u jeho spolužáků. Lucie píše: „Díky Erasmu jsem si uvědomila, v jakém luxusu žijeme a co všechno je pro nás samozřejmostí. Viděla jsem také, jak to chodí jinde, na co jsou jiní lidé zvyklí a jaké jiné tradice každá země má.“ Blanka říká: „Erasmus+ mi pomohl posunout se v anglickém jazyce, nebát se neznámého prostředí či lidí. Obzvlášť mi pomohl ocenit naše školství, jelikož některé věci, co bereme jako samozřejmost, tam samozřejmost není. Jsem neskutečně ráda, že jsem se takové akce mohla zúčastnit a doufám, že si to budu někdy moci zopakovat.“ Podobně to vidí i Natálie: „Erasmus v Řecku mi pomohl s anglickými dovednostmi, komunikačními schopnostmi, samostatností, ale hlavně mě naučil, že si musím vážit našeho gymnázia a věcí v Česku, protože ne všude se mají takhle dobře.“ Podrobněji se na toto téma rozepsala i Martina: „Erasmus mi pomohl překonat strach z více osamostatněného cestování do jiných zemí a uvědomit si, že je předem důležité poučit se o kulturních rozdílech míst, které plánuji navštívit. Také jsem zjistila, že spousta věci, co se týká například školství, na které jsem byla zvyklá a nepovažovala za luxus, v Řecku prakticky neexistuje, jako je  třeba topení,   naopak jsem však zjistila, že kupříkladu moře berou za samozřejmost oni. Nejvíce si však asi vážím toho, že jsem si mohla otestovat moji angličtinu v reálných situacích.“

Kulturních odlišností si všimla i Sandra: Erasmus mě naučil, že spousta věcí není až tak samozřejmá, jak se pro nás zdá. Např. teplo v zimě, internetové připojení ve škole, … A zároveň ve mně je stále otázka, žijeme my moc rychle? Nebo Řekové moc pomalu (dochvilnost)?

Projekt Erasmus se na našem gymnáziu těší veliké oblibě a děláme vše pro to, aby každý student, který chce, mohl během svého studia vyjet. Těší nás, že všichni z účastníků z řad studentů i učitelů si cestu užili a něco se naučili.