Mezinárodní projekt

„Záložka do knihy spojuje školy″

Slovenská pedagogická knihovna v Bratislavě a Knihovna Jiřího Mahena v Brně vypsala letos v září v rámci Mezinárodního měsíce školních knihoven již 13. ročník tohoto projektu. V roce 2022 má projekt téma: Můj literární příběh čeká na Tvé přečtení. Do projektu se zapojilo v letošním roce 1038 škol (119 813 žáků), tj. 380 škol v ČR (36 149 žáků) a 658 škol v SR (83 664 žáků)!

Záložky do knihy vyrábějí naši žáci nižšího gymnázia, tedy primy až kvarty, již devátým rokem. Jde o to, že studenti jednotlivých tříd připraví různými technikami záložky, které obsahují motto, obrázek či citát z jejich oblíbené knihy. Tyto záložky si poté vymění s dětmi ze školy na Slovensku. Tak si mezi sebou studenti v odpovídajících věkových kategoriích doporučí knihu, která je zaujala, a snad povzbudí k četbě i kamarády v partnerské škole. Naším partnerem se stala v letošním roce Škola pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium Bratislava.

Na Slovensko jsme nyní, kdy oficiální část projektu končí, poslali cca 120 záložek (tolik máme studentů v nižším stupni osmiletého gymnázia). Snad se budou naše výrobky slovenským kamarádům líbit! Studenti záložky připravovali částečně ve škole v hodinách literatury, částečně doma. Rozvíjeli si tak nejen čtenářské dovednosti, ale také svoje znalosti a kreativitu. Při výrobě záložek poslouchali zajímavé audioknihy, například studenti kvarty vyslechli audiopovídku A. Christie Vánoční tragédie. Připomněli si detektivní žánr literatury, pokusili se o charakteristiku slečny Marplové, doporučili si navzájem knihy této oblíbené spisovatelky. V závěru práce je čekala ještě jedna kreativní činnost – vytvořili reklamní slogan na knihu, kterou uvedli na záložce.

Studenti tercie připravili charakteristiku výrobce a adresáta záložky – jaký by asi mohl být, proč by si vybral právě tuto knihu?

V sekundě probírali žáci právě ve výuce popis výrobku a uměleckého díla. Mezi studenty proběhla tedy diskuse, zda opravdu vytvořili „umělecké dílo″ a co to umělecké dílo vlastně je. Následně konkrétní záložky popisovali.

V primě se žáci učili psát osobní dopis. Představili si tedy kamaráda na Slovensku, který dostane jejich záložku. Pokusili se o stručnou charakteristiku a vnější popis nejen odesílatele, ale také adresáta dopisu se záložkou. Jaké má asi zájmy? Bude se mu doporučená kniha líbit?

Stejný počet záložek, tedy 120 kusů, dostaneme také my ze Slovenska.

PhDr. Jana Chocholáčová, koordinátorka projektu